PIT-OP w 2024 roku - kto i jak składa
PIT-OP to uproszczone oświadczenie przeznaczone dla emerytów i rencistów, którzy dostali od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A i nie muszą wypełniać odrębnego zeznania podatkowego, a chcą przekazać 1,5% podatku dla organizacji pożytku publicznego (OPP).
Kto może złożyć PIT-OP w 2024 roku
Jak należy wypełnić formularz PIT-OP
Termin i miejsce złożenia oświadczenia PIT-OP w 2024 roku
Elektroniczny PIT-OP
Potwierdzenie złożenia PIT-OP elektronicznie
PIT-OP - ułatwienie dla podatników
PIT-OP jest oświadczeniem, dzięki któremu emeryci i renciści mogą składać wnioski o przekazanie 1,5% podatku wynikającego z rocznego rozliczenia podatkowego PIT-40A na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) bez potrzeby wypełniania całego zeznania PIT.
PIT-OP pojawił się w 2017 roku, można było go złożyć od 15 marca przy rozliczeniu podatku za 2016 rok.
Zanim został wprowadzony formularz PIT OP, emeryt lub rencista, który chciał przekazać 1,5% swojego podatku wybranej organizacji pożytku publicznego, po otrzymaniu od organu rentowego rozliczenie na formularzu PIT-40A, musiał wypełnić całe zeznanie podatkowe, na którym składał wniosek podając KRS organizacji, cel szczegółowy i dodatkowe informacje.
Od 2024 roku wystarczy złożyć krótkie oświadczenie PIT-OP. Jest to oszczędność czasu i mniejsze ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które mogą pojawiać się np. przy przepisywaniu danych z informacji PIT-40A od organu rentowego.
W 2024 roku PIT-OP funkcjonuje tak samo jak w ubiegłych latach.
Kto może złożyć PIT-OP w 2024 roku
Podatnik składa oświadczenie PIT-OP, jeśli chce przekazać 1,5% podatku dla wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego (OPP) i spełnia wszystkie poniższe warunki:
- jest emerytem lub rencistą,
- otrzymał od organu rentowego (np. z ZUS, KRUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A za 2023 rok,
- nie uzyskał w 2023 r. innych dochodów, poza wykazanymi na PIT-40A.
Emeryt lub rencista, który uzyskuje dodatkowo inne dochody niż za pośrednictwem organu rentowego, musi samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 albo PIT-36 (PIT-40A od świadczeniodawcy nie stanowi wtedy rozliczenia, dane z niego są tylko wykazywane w deklaracji PIT-37 lub PIT-36 ). W takim przypadku podatnik składa wniosek o przekazanie 1,5% OPP na wypełnianym formularzu PIT-37 lub PIT-36. PIT-OP nie jest wtedy potrzebny i nie należy go składać.
Jak należy wypełnić formularz PIT-OP
Oświadczenie PIT-OP ma krótką formę, wskazuje się w nim tylko i wyłącznie numer KRS (wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego) organizacji wybranej z wykazu prowadzonego na podstawie odrębnych przepisów, na rzecz której chce się przekazać 1,5% swojego podatku.
Na formularzu PIT-OP nie ma miejsca na wpisanie kwoty do przekazania OPP. Nie ma też możliwości modyfikowania tej kwoty. W formie wniosku PIT-OP przekazać można wyłącznie 1,5% podatku z PIT-40A. Emeryt lub rencista wypełniający PIT-OP nie musi też obliczać kwoty stanowiącej 1,5% jego rocznych dochodów - obliczy to za niego organ skarbowy.
Na druku PIT-OP podatnicy, którzy podali KRS organizacji, w dalszej części mogą podać informacje uzupełniające: cel szczegółowy 1,5%, wyrazić zgodę na przekazanie OPP swojego imienia, nazwiska i adresu wraz z informacją o kwocie, podać informacje ułatwiające kontakt urzędu skarbowego z podatnikiem, np. telefon, e-mail.
Termin i miejsce złożenia oświadczenia PIT-OP w 2024 roku
Czas na przekazanie oświadczenia PIT-OP do urzędu skarbowego dla rozliczeń za 2023 rok mija 30 kwietnia 2024 roku (roku następującego po roku podatkowym).
PIT-OP nie należy kierować do organów wypłacających świadczenia i sporządzających PIT-40A. Odpowiednim adresatem jest urząd skarbowy właściwy dla podatnika.
Elektroniczny PIT-OP
PIT-OP można składać zarówno tradycyjnie w postaci dokumentu papierowego, jak i w formie elektronicznej.
Oświadczenie PIT-OP elektronicznie można złożyć:
- przez formularz online na Portalu Podatkowym,
- przez formularz interaktywny systemu e-Deklaracje,
- w aplikacji e-Deklaracje Desktop,
- przez system teleinformatyczny wybranego banku lub SKOK.
Elektroniczny PIT-OP należy podpisać wybierając jeden z możliwych sposobów podpisu:
- kwalifikowany podpis elektroniczny - płatny, podpis, służący do podpisywania dokumentów,
- „dane autoryzujące" - bezpłatny podpis elektroniczny, składający się z takich danych jak imię, nazwisko, NIP albo PESEL, data urodzenia oraz kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składana deklaracja albo wartość „0" (zero), w przypadku gdy nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku w poprzednim roku (w przypadku rozliczenia za 2023 rok należy podać przychód z 2022 roku).
- profil zaufany ePUAP - bezpłatny podpis elektroniczny, który można założyć w prawie każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej wielu (nie wszystkich) banków.
Potwierdzenie złożenia PIT-OP elektronicznie
Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online podatnik powinien otrzymać na wskazany adres e-mail potwierdzenie jego wysłania wraz z kodem, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu przetworzenia dokumentu.
Prawidłowe złożenie formularza oznaczone jest statusem „200". Inne statusy sygnalizują błędy, świadczą o niezłożeniu dokumentu lub dalszym jego przetwarzaniu.
Po otrzymaniu statusu "200" trzeba pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które jest dowodem złożenia formularza w formie elektronicznej.